Je collega is tegen je aan het praten, maar aan het einde van zijn verhaal ben je het begin alweer vergeten. Misschien zit je op werk 90 procent van de tijd uit het raam te staren of knoop je een gesprekje aan met iedereen binnen een straal van tien meter. Ja, een slechte concentratie is funest voor je productiviteit, niet enkel voor jezelf, maar ook voor degenen om je heen. Met deze tips verbeter jij je focus!

Koffie

Hoewel koffie een slechte naam heeft, wijst recent onderzoek uit dat een of twee koppen koffie maar weinig kwaad kan voor iemand met een goede gezondheid. De cafeïne zorgt er bovendien voor dat je meer gemotiveerd wordt en meer energie krijgt. Dit kan je hersenen net die pep geven die ze nodig hebben om je werk gedaan te krijgen.

Voldoende slaap

Hoewel koffie niet verkeerd is, moet je het in de namiddag en avond vermijden. Je wilt immers niet dat je favoriete drankje je ’s nachts wakker houdt. Een goede slaaproutine is onontbeerlijk voor een goede focus overdag. Uit onderzoek dat onder studenten gehouden werd, bleek dat 45 minuten extra slaap per nacht al een wereld van verschil maakt. Streef ernaar om tussen de zeven en negen uur te slapen en houd een goed ritme aan om je biologische klok op gang te krijgen. Uitslapen in het weekend is natuurlijk fijn, maar bedenk wel dat dit je routine weer in de war gooit.

Houd je werkruimte opgeruimd

Een opgeruimd bureau betekent een opgeruimd hoofd. Houd je werkruimte dus geordend. Dit geeft je productiviteit een boost en het zal je helpen om geen propjes te gooien naar je buurman of een drumsolo weg te geven door met je rondslingerende pennen op tafel te tikken. Een laatste tip die orde zal scheppen in je hoofd: maak een to-do lijstje. Zo vergeet je niks meer.