Als je jouw onderneming inschrijft bij de Kamer van Koophandel, dan word je vaak gelijk doorverwezen naar een bank om een zakelijke rekening te openen. Als je omzet minder dan € 1.500 per jaar is en je nauwelijks facturen opstelt, kan je overwegen een zakelijke rekening achterwege te laten als je bank het gebruik van je privérekening voor zakelijke doeleinden toestaat.

De voordelen

Het voordeel van een zakelijke rekening is, dat je daarmee de administratie van je onderneming scheidt van je privé-administratie. Je bent daardoor dus ook geen tijd kwijt met het sorteren van zakelijke- en privéuitgaven. Dat scheelt jou of je boekhouder tijd en dus geld. Ook kan je vaak een boekhoudpakket koppelen aan een bankrekening, dat is helemaal efficiënt.

Als je een spaarrekening koppelt aan je zakelijke rekening en daar maandelijks op spaart, kan je dat bedrag gebruiken voor terugbetaling van de BTW en voor betaling van je inkomstenbelasting.

Kosten van een zakelijke rekening

Voor nieuwe bedrijven hanteren banken vaak een starterstarief. Aangezien een zakelijke rekening vaak meer opties heeft zoals het koppelen van je rekening aan een boekhoudprogramma, zijn de kosten van zo’n rekening hoger. De kosten variëren per bank en zijn ook vaak afhankelijk van de grootte van je onderneming en je wensen. Het is verstandig om de tarieven van verschillende banken te vergelijken. Je betaalt, naast de maandelijkse kosten, vaak ook nog transactiekosten. Sommige banken rekenen voor andere zaken, zoals het storten van contant geld of mobiel bankieren, ook nog extra kosten. Het is dus ook zeker goed om dat te vergelijken. Zakelijke spaarrekeningen zijn wel kosteloos. Het is goed om te weten, dat je je bankkosten bij je belastingaangifte wel kan aftrekken als bedrijfskosten.